Nedan finns en sammanställning över vanliga frågor som kan uppstå kring hur en samfällighet fungerar.
Detta är en information som ger en rättvisande bild av hur det generellt fungerar i samfälligheter.
SVAR: Det vanligaste är att samfälligheten bildas i samband med att ett område byggs. När kommunen planerar att det ska finnas gemensamhetsanläggningar i ett nytt område fastställer Lantmäteriet i ett anläggningsbeslut vilka fastigheter som ska ingå i samfälligheten.
Ofta bildas en samfällighetsförening i samband med att samfälligheten bildas. Rent praktiskt innebär det att när de boende flyttar in övertar de ansvaret för skötseln av det som är gemensamt. I äldre områden förekommer även samverkan genom en ekonomisk förening.
En samfällighet kan också bildas på initiativ av ett antal fastighetsägare i ett område, om de har något gemensamt som de vill förvalta, till exempel en väg i ett fritidshusområde.
SVAR: Samfälligheter tar vanligtvis ut en avgift (månads-, kvartals eller årsvis). Vad som ingår i gemensamhetsanläggningarna varierar mellan olika samfälligheter och därmed varierar det vad som ingår i avgiften mellan olika samfälligheter. Några exempel kan vara: underhåll av grönytor, träd och buskar, underhåll av lekplatser, underhåll av gemensamma vägar och parkeringar/garage, underhåll av VA, sandsopning på våren, snöröjning på vintern, containrar vid städdagar, kabel-tv etc.
SVAR: Ja, som fastighetsägare i en samfällighet måste du följa styrelsens beslut. Samtidigt har du också möjlighet och rätt att påverka vilka beslut som ska fattas genom att delta i föreningsstämman.
SVAR: Nej, medlemskapet hänger ihop med ägandet av fastigheten. Enda sättet att gå ur är att flytta.
SVAR: Föreningen antar stadgar och utser en styrelse som ansvarar för den löpande förvaltningen och som ska verkställa de beslut som fattas på föreningsstämman. Styrelsen ska utföra sitt arbete enligt den budget och de riktlinjer som fastställs på föreningsstämman. På föreningsstämman har medlemmarna (alla fastighetsägare som ingår i samfälligheten) möjlighet att påverka de beslut som tas. Självklart kan de boende även löpande under året ha kontakt med styrelsen i olika frågor.
SVAR: Ta reda på hur stora avgifterna till föreningen är så att du kan ta med denna kostnad i budgeten för ditt nya boende. Fråga också säljaren eller kontakta styrelsen och fråga om några större investeringar är beslutade eller är på gång och hur de ska finansieras. Sådana beslut kan innebära att alla fastighetsägare i området måste betala ett större belopp i en extra betalning för investeringen i fråga.
SVAR: I en samfällighet har du möjlighet att påverka din närmiljö. Genom att delta på föreningsstämmor kan du också påverka de ekonomiska besluten och därigenom din boendekostnad. Det finns även många sociala fördelar: nära till lekplatser, en säker och trygg miljö för både barn och vuxna och städdagar där alla grannar träffas. En nackdel skulle kunna vara en känsla av att samfälligheten kostar pengar och att det är en kostnad man inte valt själv, men i själva verket är detta en del av boendekostnaden som i många fall även bidrar till en fin närmiljö. Vad som ingår i avgiften brukar också vara noga specificerat.
SVAR: Från och med den 25 maj 2018 gäller dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protektion Regulation). Ersätter personuppgiftslagen, PUL. GDPR inkluderar samfällighetsföreningar och dess medlemmar.
Vi som styrelse vill därför informera våra medlemmar om vilka personuppgifter vi sparar, varför dessa sparas och hur länge.
Följande uppgifter finns i syfte att bedriva samfällighetsföreningens styrelseverksamhet.
1. Medlemsregister
2. Fastighetsregister
Ovanstående uppgifter finns på föreningens Google Drive. Endast styrelsen har tillgång till uppgifterna. Användarnamn och lösenord krävs för att få tillgång till uppgifterna.
Nedanstående uppgifter lagras för att möjliggöra administration när fastighet byter ägare, för distribution av information samt övrigt föreningsarbete som till exempel städdagar. Uppgifterna sparas under tiden som respektive person är medlem i samfällighetsföreningen och raderas senast 12 månader efter utträde.
Samfällighetsföreningar är skyldiga att upprätta debiteringslängd enligt lagen om förvaltning av samfälligheter, SFL. Debiteringslängden innehåller fastighetsbeteckning och namn och adress på samtliga fastighetsägare. Dessa uppgifter hämtas och uppdateras från Lantmäteriet.
Vid gemensamt mailutskick till flera medlemmar används funktionen bcc (blind carbon copy) så att ingen medlems E-mailadress sprids utan medgivande.
På föreningens webbplats publiceras namn, adress och telefonnummer till styrelsemedlemmar. I protokoll från årsmöten finns styrelse, valberedning och justerare namngivna.
Inga uppgifter samlas in om besökare på vår webbplats.
På detta sätt ser vi till att inte ha mer information i registren än vad lagen kräver eller som är nödvändigt för att föreningen skall kunna fullgöra sina skyldigheter.
Du som fastighetsägare har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig vi behandlar. Begäran skall göras skriftligt och vara undertecknad av dig.
Du ansvarar också för att dina personuppgifter hos oss är aktuella. Märker du att vi har felaktiga uppgifter har du rätt att begära att vi rättar sådana uppgifter.
Vänligen låt oss veta om samtycke till att föra dessa uppgifter inte föreligger.
Hör av er till styrelsen vid frågor.